Welkom op de website van persoonlijke site

fotograaf


de fotograaf
drie manieren van kijken
mijn eigenste foto's
reflecties op mijn eigenste fotografie
uit de heup geschoten
bewegende foto's


het kijken

1. wat is de manier van kijken van de fotograaf in mij?
(zie ook ‘Verderop’:) “Het is een ongerichte, onwillekeurige blik, dobberend, broeierig, ondermijnend. Ik noem dit een vrouwelijke manier van kijken. Het is het kijken van het onderbewuste, het zien van de ziel. Het levert de foto’s op van de achterkant van de illusie, ‘wasteland’, ‘dystopia’, de ware aard van het landschap. Het zijn niet de foto’s van iemand die een heroïsche boodschap kwijt wil, niet de foto’s van een profeet, een smeder van geschiedenissen, iemand die in z’n hoofd woont. Het zijn de foto’s van de gedachteloosheid zoals Maurice Nio het noemde. Ze vernietigen echter de vanzelfsprekendheid van het bestaan.”
2. wanneer maak ik een ‘eigenste’ foto?
Mijn ‘eigenste’ foto’s kan ik slechts maken wanneer mijn hoofd leeg is, ik geen last heb van denken of willen. Alleen dan ontstaat er ruimte voor een visuele ervaring die me opeens een foto kan doen maken. Een ervaring die me ongepland op díe plek en op dát moment raakt en elementen in/van mij in resonantie brengt. Het zijn dus even onbedoelde als onvermijdelijk vastgelegde beelden.

het fotograferen
3. wat fotografeer ik dan eigenlijk?
Ik fotografeer het alledaagse in het leven, het niet-nieuwswaardige. Het onderwerp daarbij is doorgaans (de ingreep van) de mens en/in zijn landschap, het ‘man-altered landscape’, het spanningsveld tussen cultuur en natuur.
4. hoe komt zo’n foto tot stand?
Met de camera waarmee ik fotografeer wil ik ‘de werkelijkheid’ zo straight mogelijk kunnen vastleggen. Dat betekent in kleur, met een standaard objectief, een goede resolutie en beschikbaar licht. En zonder achteraf correcties in de digitale doka.
Wanneer ik geraakt wordt door de genoemde visuele ervaring en deze op mij in laat werken, ga ik langzaam op zoek naar het beeld, de framing die mijn ervaring het beste vastlegt. Tijdens dat proces lijkt er soms een dusdanig verbinding ontstaan met wat ik zie, dat er sprake kan zijn van een zekere transcendente ervaring. Stephen Shore beschrijft vermoedelijk iets soortgelijks wanneer hij spreekt over “what the world looks like in a state of heightened awareness.” Met het indrukken van de ontspankop vervluchtigt deze ervaring meestal snel. Zo snel, dat ik haar ben vergeten totdat ik de opname thuis weer op mijn scherm zie verschijnen.

de foto
5. wat zijn de (formele) kenmerken van de foto?
Mijn foto’s kenmerken zich vaak door een (onbewuste) verdeling in twee of meer vlakken. In de breedte met linker en een rechter vlak, en/of in de diepte, met een voorste vlak een of meer andere vlakken’. Dit blijkt vaak een diepte in het platte vlak van de foto op te roepen of juist de ongrijpbaarheid daarvan. Waarschijnlijk versterken dergelijke ‘coulissen’ in de breedte en/of diepte, de ervaring van het beeld als dat van een toneel. De werkelijkheid dus op het toneel.
6. wat toont zo’n opname?
Zo’n opname toont niets meer maar ook niets minder dan een uitsnede uit de alledaagse en voor iedereen zichtbare ‘werkelijkheid’. Vaak even banaal als basaal. Meestal is er ook geen handeling te zien en evenmin een plot te ontdekken. De foto verwijst slechts naar zichzelf, herbergt geen evidente boodschap of bedoeling en is niet eenduidig te interpreteren.

het zien
7. hoe wordt de foto gezien?
Kijkers en kopers van mijn foto’s beschrijven geregeld een gevoel van herkenning, echter van iets wat niet goed grijpbaar is. Een andere ervaring van de alledaagse werkelijkheid. Vaak ook met de vraag wat er eigenlijk gaande is of waarom deze foto eigenlijk is gemaakt. Zoals een recensent het ooit beschreef: ‘Het zijn de foto’s van het niet vertelde verhaal’. Wie weet fungeert de foto met het bovengenoemde beeld van een toneel als een projectiescherm voor de kijker. Een projectiescherm voor ‘zijn nog niet vertelde eigen verhaal'.